Ads 468x60px

Khamis, 21 Ogos 2008

FAKTA ATAU AOUTA????

Majalah PC > Dunia IT

Kawan biar seribu di Friendster
Fenomena yang menjadikan masyarakat Malaysia pengguna Friendster paling aktif di dunia.

Bayangkan kita baling batu dikalangan orang ramai dan terkena pada seseorang. Jika ditanya adakah mereka mempunyai Friendster, jawapannya adalah ya. Apakah kaitan antara batu dan Friendster? Tiada, cuma hendak memberi perumpamaan tentang bilangan pengguna Friendster yang semakin meningkat dengan hampir semua individu kita kenali berdaftar dengannya atau paling tidak pernah mendengar tentang Friendster.

Laman Web rangkaian sosial ini telah menjadi satu fenomena hebat dikalangan pengguna Internet Malaysia dengan statistik terkini menunjukkan 29% daripada populasi pengguna Internet negara ini memiliki Friendster. Itu bermakna daripada kseluruhan 14.9 juta populasi Internet Malaysia, 4.2 juta daripadanya berdaftar dengan Friendster. Cukup ramai dan bilangan ini dijangka semakin meningkat berdasarkan kepada ‘trend’ dan keperluan laman komuniti ini untuk orang ramai berhubung dan mencari kenalan baru (faktor utama penggunaan Friendster di Malaysia).

Malah menurut Pengarah Perhubungan Awam dan Pemasaran Friendster, Jeff Roberto dalam satu pertemuan dengannya baru-baru ini, pengguna Malaysia merupakan pengguna Friendster paling aktif di dunia. Ia termasuk mereka yang memiliki akaun Friendster atau pengguna biasa yang sekadar melawat ke laman Web berkenaan memberi trafik tinggi setiap bulan. Friendster juga merupakan laman web kedua paling banyak dikunjungi selepas Yahoo! dan di rantau ini sahaja 18.6% pengguna Friendster datangnya daripada Malaysia. Boleh tahan juga orang kita!

Filipina mempunyai pengguna Friendster paling ramai di rantau Asia Pasifik iaitu 39.9%, diikuti oleh Malaysia 18.6%, Singapura 14.2% dan Indonesia 13.9% mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Alexa. Maka tidak hairanlah jika kita lihat senarai 15 negara paling banyak mengkases Friendster datangnya dari negara-negara Asia Pasifik termasuk Hong Kong, China, Jepun, Taiwan dan Korea serta lebih 25 juta pelawat unik Friendster setiap bulan adalah dari rantau ini. Siapa pula pengguna Friendster di Malaysia? Tentu sahaja wanita lebih ramai bilangannya iaitu sebanyak 55% manakala pengguna lelaki 45%. Angka ini hampir sama seperti negara-negara Asia lain. Bukan remaja sahaja kini bersosial di Friendster, malah mereka yang bekerja, sudah berkeluarga, artis, selebriti dan yang berumur juga seronok berkawan-kawan di Friendster. Pengguna Malaysia menghabiskan purata 245 minit setiap bulan (perseorangan) di Friendster, menunjukkan ketagihan bersosial tinggi di laman web ini berbanding laman sosial lain di Internet seperti MySpace dan Facebook (Comscore Oktober 2007).


Peningkatan... Pembaharuan

Memandangkan bilangan pengguna Friendster semakin meningkat iaitu 58 juta pengguna berdaftar, 28.4 juta pelawat unik dan kini berada di kedudukan ke-15 laman web paling banyak dikunjungi di Internet, Friendster terus membuat peningkatan dan pembaharuan terhadap laman web tersebut. Ia kini boleh diakses dalam tiga bahasa baru iaitu Jepun, Korea dan bahasa China mudah menjadikan ia keseluruhan enam bahasa termasuk Bahasa Inggeris, Inggeris Mudah dan China Tradisional. Bahasa-bahasa ini dikatakan mewakili 56 peratus bahasa yang digunakan oleh pengguna Internet.

Ditanya adakah Friendster akan menambah Bahasa Melayu di dalam laman webnya? David Jones memberitahu bahawa kemungkinan itu ada dan Friendster mungkin akan mempertimbangkannya. Cuma lambat atau cepat tidak dapat dipastikan lagi. Friendster menurutnya akan fokus terhadap menambah lebih banyak kumpulan Profil Peminat dan pembinaan aplikasi sebelum memikirkan ingin menambah bahasa lain di dalam laman wb berkenaan. Kita hanya boleh menunggu dan berharap satu masa nanti Friendster akan menambah bahasa Melayu didalam web tersebut. Ia sedikit sebanyak akan memudahkan kita melihat blog individu lain dan membaca kandungan secara lebih difahami (terjemahan)

Selain itu, satu lagi ciri menarik Friendster anda menu Sekolah dan Rakan Sekolah. Menu ini membolehkan anda mencari dan berhubung dengan rakan sekolah lama atau mungkin boleh digunakan untuk membentuk satu komuniti sekolah yang berhubung secara maya. Anda dapat mengikuti perkembangan rakan-rakan sekolah dan siapa sangka mungkin rakan anda yang terputus hubungan sejak 20 tahun lalu boleh dijumpai di Friendster. Tentu menyeronokkan!

Friendster menyokong sekolah-sekolah daripada negara Malaysia, Singapura, Filipina, Indonesia, Amerika Syarikat, Hong Kong, Ireland, Australia, New Zealand, India, Kanada dan Norway. Lebih banyak sekolah daripada negara lain akan ditambah untuk pengguna mengaksesnya tidak lama lagi. Lebih menarik lagi, Friendster akan memastikan anda menerima makluman menerusi emel dan mobil (sedang diusahakan) sekiranya terdapat rakan baru menyertai komuniti sekolah anda atau terdapat kandungan baru dalam Profil Peminat dan sebagainya. Jadi anda tidak bersusah-susah lagi untuk mengikuti perkembangan rakan-rakan dan kekal berhubung sama ada berada atau tidak berada di Friendster.


p/s: fadz pun ada gak friendsters...hehe,kalau korang nak lihat sila pergi ke Laman Web Fadz...

1 ulasan:

Topek berkata...

faz... aku rasa ko kne tukar la shoutout ko tu... maksud aku kotak sembang tu.. pakai shoutout lain.. dia banyak kuarkan popup la.. :(

Sample text














 

Sample Text

fadzoners

Sample Text