Ads 468x60px

Ahad, 17 Ogos 2008

ADAKAH INI SATU DOA BUAT RAKYAT?????

Hanya pingat perak


CHONG WEI gagal melakar sejarah muncul pemain pertama negara raih emas Olimpik.



BEIJING - Lee Chong Wei gagal melakar sejarah muncul pemain pertama negara menyumbang pingat emas pada Sukan Olimpik.

Chong Wei yang menjadi taruhan terbaik meraih emas pada Sukan Olimpik XXIX sekadar mampu menyumbang pingat perak selepas tewas kepada pemain China, Lin Dan pada perlawanan akhir acara badminton perseorangan lelaki malam tadi.

Ternyata jaguh negara itu gagal menyerap tekanan yang dihadapinya apabila dia tewas mudah 12-21, 8-21 kepada Lin Dan yang juga pemain No. 1 dunia.

Chong Wei sendiri mengakui bahawa ini merupakan kekalahan paling mudah buat dirinya kepada Lin Dan dalam 15 pertemuan mereka sebelum ini.

"Saya agak tertekan tetapi itu bukan faktor utama. Saya tewas dan saya tidak mahu mencari sebarang alasan.

"Lin Dan bermain dengan cukup baik malam ini (malam tadi). Saya gagal menyaingi kepantasannya dan juga gagal membalas setiap pukulannya dengan baik," kata pemain berusia 26 tahun itu.

Di tanya sama ada dia akan tampil pada Olimpik 2012 di London, Chong Wei menjawab: " Buat masa sekarang, saya akan memberi tumpuan pada Sukan Asia 2010 di Guangzhou."

Sementara itu, Lin Dan mengakui, dia tidak menyangka dapat meraih kemenangan mudah ke atas musuh tradisinya itu.

"Perlawanan ini adalah aksi terbaik sepanjang karier saya.

"Sebelum perlawanan ini, saya tidak tidur nyenyak. Tetapi sekarang saya boleh tidur dengan lena," kata Lin Dan.

Walaupun tewas Chong Wei masih boleh berbangga kerana menamatkan kemarau pingat negara selama 12 tahun dengan kali terakhir dimenangi oleh beregu lelaki Cheah Soon Kit/Yap Kim Hock (perak - Sukan Olimpik 1996 di Atlanta) dan pemain perseorangan, Rashid Sidek (gangsa).

Pada temasya 1992 di Barcelona, pasangan adik beradik, Razif serta Jailani Sidek meraih pingat gangsa.

Kejayaan merangkul pingat perak itu membolehkan Chong Wei mendapat insentif RM300,000 dan pencen bulanan RM3,000 seperti yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Sukan baru-baru ini.



p/s:hurm..nampak gayanya harapan Malaysia ingin mendapat pingat Emas pertama tidak kesampaian...

Fadz ada gak dengar desas desus yang mengatakan kalau Lee Chow Wei mendapat pingat Emas beliau akan di timpa malang??dan fadz ada mendengar rakyat malaysia tidak puas hati pada PM kerana atlet yang dapat pingat Emas akan terima habuan RM1juta...ramai mengatakan sudah ketandusan kerana atlet kita perlu habuan baru semangat nak bertanding??perlukah bergitu???

apa2pun tahniah buat Lee Chow Wei walaupun gagal mempertahankan kejuaraan Lee Chow wei tertap HEBAT!!!

1 ulasan:

sayarafiqa berkata...

sedey gle beb!!haha

Sample text














 

Sample Text

fadzoners

Sample Text