Ads 468x60px

Isnin, 14 Mac 2011

Warning!! Acid rain japan in the Asia Betul or tidak??2011




Amaran!! Letupan Atau Kebocoran Nuklear Berlaku Di Jepun!!??? 0_0




AMARAN DARI JEPUN!??konon lah...



Ini satu amaran yang dikeluarkan berikutan letupan Loji Nuklear di Fukumi Jepun awal pagi tadi jam 4.30 pagi.

Jika keadaa cuaca pada hari esok dilaporkan hujan, seluruh rakyat Malaysia dinasihati agar tidak keluar dari rumah masing - masing.

Jika berada diluar, adalah juga juga dinasihatkan agar memakai pakaian hujan atau payung yang lengkap kerana letusan Loji tersebut membawa bencana tersendiri.

Ia dijangka menyebabkan hujan asid yang boleh menyebabkan kelecuran pada kulit, keguguran rambut dan turut mengakibatkan kanser pada individu tertentu.

Oleh yang demikian, Jepun turut menasihatkan Negara - Negara Jirannya termasuk Malaysia untuk mengambil langkah berjaga - jaga ini.

Mesej or Text yang Hangat di perkatakan di Facebook:-

{ATTENTION PLEASE~~] 4.30 in the afternoon the nuclear powerplant in Japan will explode. so, when it rains later or tommorow don't go out and if u are out make sure u have umbrella or raincoat bcoz dis rain can cause skin cancer etc. please pass to other people" anyway, doesn't care it's true or not, juz pass to other for the reason of ur care to ppl around u~~


Kena Ambil tahu gak
Kesan Hujan Asid

Hujan asid mendatangkan pelbagai kemudaratan terhadap beberapa aspek tertentu iaitu dari aspek kesihatan, kesuburan tanah dan tumbuhan, ekosistem akuatik dan bangunan serta peralatan bangunan.

Kesihatan
  • Memudaratkan golongan tidak kira tua mahu pun muda terhadap penyakit athsma, bagi kanak-kanak pula fenomena ini boleh menyebabkan sakit batuk, alergi dan selesema.
  • Gas sulfur dioksida adalah merupakan agen kepada beberapa penyakit kepada manusia seperti sakit dada, tulang, batuk, sakit kerongkong, barah kolon dan barah payu dara.
  • Air dan hujan asid yang bercampur dengan plumbum, kadmium dan aluminium berbahaya kepada manusia apabila diminum di mana boleh menyebabkan cirit birit di kalangan kanak-kanak, gangguan saraf dan membahayakan otak.
  • Aluminium pula boleh menyebabkan penyakit alzheimer (berkait dengan hilang ingatan)
Terhadap tanah dan tumbuhan
  • Menyebabkan kemusnahan hutan kerana terkena hujan asid; eg. 70% hutan di Czechslovakia musnah akibat hujan asid ini.
  • Kandungan alkali dan asid dalam tanah menjadi tidak seimbang dan mempengaruhi keseimbangan dan kestabilan tanah.
  • Nilai pH kurang daripada 6 akan menyebabkan bahan-bahan organik tanah mati, maka tanah ini menjadi tidak subur dengan ketiadaan nutrien di dalamnya.
  • Memusnahkan fungsi daun.
  • Pokok mati kerana asid bertindak balas dengan nutrien dalam tanah dan mengurangkan kesuburan tanah.
Ekosistem akuatik
  • Tumbuhan dalam tasik dan hidupan plankton termusnah akibat penurunan nilai pH air tasik (kurang daripada 5), ini akan mengganggu kelancaran pembiakan ikan dan amfibia.
  • Ikan dan udang secara tidak langsung merupakan ancaman kepada manusia di mana kandungan raksa dan asid sulfurik yang tinggi meresap masuk ke dalam kulit haiwan ini.
  • Air sungai dan laut menjadi berasid pada pH 5 membunuh hidupan akuatik seperti ikan (atau mana-mana binatang yang bergantung kepada ikan akan mati juga eg. burung laut); berlaku di Tasik Minnesota di mana hujan asid ini telah memusnahkan 140 buah tasik di situ.
Bangunan dan peralatan bangunan
  • Hujan asid yang turun ke bumi akan terkumpul menjadi pemndapan berasid, ini akan mempercepatkan kadar hakisan dan pengaratan barangan besi.
  • Meluntur dan merosakkan cat kereta.
  • Batuan dan binaan bangunan menjadi lemah dan rapuh serta mempercepatkan hakisan bangunan.



Dikawasan umah fadz hujan lebat der.. Risau gak huhu tapi orang kata bukan selama ini kita dibelengu gan hujan asid?? ker hujan asid di jepun betul-betul pekat ?hurmmm.. apa2 pun benar atau tidak benar kita kena berwaspada dan amik berat dengan hujan asid ni ye... So jangan lupa share is caring hehe share lah dekat kawan2 anda.. ^_~


Sama-sama kita mendoakan kesejahteraan seluruh rakyat jepun... 









More Info PALSU News Mail Online

2 ulasan:

aunieZ berkata...

takot jgk tp nsib bek duk kt ofiz je hehe

Fadzul_FadzQ berkata...

hahaha dok ofis nnt na balik??? jeng3x hahaha

Sample text














 

Sample Text

fadzoners

Sample Text